Ett av våra första möten med portugisisk mötesdisciplin, eller brist på just detta, skedde i november 2013. Tillträdesdagen var satt till 20 december då även notariemötet var bokat. Huset var nybygget och inte helt slutfört. Två projekt återstod: en pool och en takterrass skulle anläggas innan inflyttningen. Självfallet var det en hel del att följa upp från vår sida så vi bokade ett möre på plats en dag i november kl 11.00. Förväntansfulla steg vi in på mäklarkontoret några minuter före kl 11 bara för att upptäcka att vår mäklare inte var på plats. Receptionisten meddelande att han hade gått till fiket ett kvarter upp för backen. Märkligt, tänkte vi. Dagen och tidpunkten var bokad lång tid i förväg och med tanke på att vi rest från Stockholm förväntade vi oss att mäklaren skulle vara på plats och ta emot oss. Vi traskade till caféet och där satt han och en kollega och rökte och drack kaffe. Mäklaren log sitt snälla leende samt meddelande att han kommer till kontoret snart. Vi kunde gå dit och vänta på honom.
Vi kände oss väldigt fräckt behandlade och ungefär på det här viset har det sedan fortsatt under de tio år som gått. Det kan gälla alla möjliga olika möten med leverantörer, banken, myndigheter, mäklare, bilservice osv.
I Portugal ska kunden ha respekt för leverantören. Att mäklaren skulle respektera vår tid, vi som rest från Stockholm för att träffa honom faller honom inte in. Han var ju rök- och kaffesugen just när vi kom!