Portugiser är mycket stolta över sitt land och sig själva. Detta gör att det ibland kan vara svårt att få gehör för idéer som är nya. Ibland när vi inte kommer vidare alls i förhandlingar kan jag tycka att de är dumstolta. Och när det riktigt kör ihop sig är det lätt att tänka att det inte är en slump att så få affärsidéer kommer från Portugal. Tänk IKEA, Spotify, Klarna, bank-id, H&M, Volvo, Swisch osv. De är starka på vin, kork, skinn och konfektion. Men grannlandet är ju ännu starkare på vin och konfektion. Och tittar man på it-branschen, banking, betalsystem, musik, internationella författare, bilar, industri, distribution m m så är ju övriga länder i Europa mer framgångsrika.
Är du företagare kan du se det som en fördel! Din affärsidé kan bli riktigt lönsam i Portugal.
Det här är Ojulkalendern 2023. Här får missförstånd, språkförbistringar, byråkrati och ibland ett svårt affärsklimat i Portugal ett ansikte.