Beställde en reparation och en förstärkning av ett fönsterparti med aluminiumramar. När reparatören väl kom ville jag visa hur vi hade tänkt oss få det hela utfört för att det inte skulle bli fult i vardagsrummet. Det här är ett stort fönster med havsutsikt och för mig viktigt att reparationen blir så diskret som möjligt. Det gick inte! Aluminiummannen mästrande mig och meddelade att det var han som var den kunnige yrkesmannen. Jag försökte lirka lite och meddelade att det är jag som är beställaren och betalar för tjänsten så jag vill gärna vara med och styra utförandet i den mån det går. Då blev han så förbannad att han lämnade huset och kom aldrig tillbaka. Vi fick leta fram en annan firma för det här uppdraget.
Hellre ett tappat uppdrag än att beställaren ska ha förslag på utförandet. I Portugal har kunden ofta fel!
#ojulkalendern2023 #kundenharfel
Det här är Ojulkalendern 2023. Här får missförstånd, språkförbistringar, byråkrati och ibland ett svårt affärsklimat i Portugal ett ansikte.