Att boka en dag och en tid med en hantverkare hemma i huset är svårt. Säg att jag gärna vill att rörmokaren ska komma någon gång i nästa vecka:
”kan vi boka in en tid nu?”
”Nej, men ring mig i början på veckan så ska jag se när det passar”, blir oftast svaret.
”Kan vi inte boka en dag och tid som passar dig nu när vi ändå talas vid?” Kontrar jag. Det passar när som helst men jag behöver planera för det i förväg.
”Nej. Du får ringa igen i början av veckan”, blir svaret ännu en gång.
Hur är det här möjligt? Vad sker? Tänker man de första åren tills det visar sig att leverantören har brist på tillit till beställaren. En portugis som stämmer träff med en hantverkare en viss dag på en utsatt tid kommer inte passa tiden. Hen är inte hemma då. Något annan dök upp – eller hen kunde inte vara borta från jobbet. Och att någon som planerat fel och måste ställa in, eller ändra en tid, skulle höra av sig och meddela detta till motparten, leverantören, sker inte. Det blir ”no show” och bomkörningar. Så, ring, ring och är du tillräckligt angelägen och tjatig kommer hantverkaren. Då först kan han lita på att du också är hemma.
Det här är Ojulkalendern 2023. Här får missförstånd, språkförbistringar, byråkrati och ibland ett svårt affärsklimat i Portugal ett ansikte.
#ojulkalendern2023 #bokatid