publicerad i BåtNytt våren 2011.
Under senare tid har det blivit svårare att sälja bättre begagnade större, dyrare båtar. Det innebär köpläge för den som vill ha en rymlig segelbåt större än ca 40-fot och bra säljläge för den som har en ”lagombåt” till salu.
Här kommer en liten analys av läget på segelbåtsmarknaden och en trendspaning. Texten handlar i första hand om segelbåtar men stämmer i stort även för motorbåtar med den skillnaden att motorbåtar räknas som ”stora” lite tidigare i fot räknat.
Begagnatmarknaden har utvecklats och mognat. I flera år under den senaste tioårsperioden har utvecklingen bland båttillverkarna gått mot större och dyrare båtar men nu efter några år av finanskris och oro på världsmarknaderna har intresset för de större och dyrare båtarna återigen minskat. Så även för de begagnade båtarna. Och det finns flera och kanske viktigare skäl till det än bara lågkonjunktur och finanskris. Familjerna vill göra mer än ”båt”. Det finns inte tillräckligt med tid och de flesta familjer vill hinna med och fortsatt att ha råd med fler aktiviteter än båtlivet. Då blir det svårt med stora båtar. Man vill hinna med och ha råd med en rik och varierande fritid med både båtliv, skidåkning, utlandsresor och annat samtidigt, eller i alla fall under samma år. Då får båten inte ta allt för stor plats i ekonomin eller av den tid man har till förfogande.
Det har medfört att marknaden och båtägarna åter har lärt sig, eller för de som sitter i en större båt och försöker sälja just nu, snarare hackat i sig den gamla kunskapen ”stor båt – stora problem” . Detta var ju en självklarhet för bara tio år sedan, kanske till och med för bara fem år sedan. Men något hände och tillverkarna och marknadskrafterna producerade och tillverkade allt större, lyxigare och dyrare båtar. Dessutom lyckades man få dem sålda!
Nu när de ska säljas igen som bättre begagnade går det helt enkelt lite trögt av förståliga skäl. En stor båt är inte bara en större investering, den blir oftast betydligt mer krävande att sköta både tids- och kostnadsmässigt.
Detta leder till att du kan göra ett klipp nu. Köp en stor, välutrustad och snabb segelbåt, typ 43-fotare eller större, ganska billigt. De har haft en större värdeminskning än båtar som är mer ”lagom”. Men du måste gilla läget och ha tid och framför allt råd att sköta den. Har du inte det blir båten för dyr i alla fall med tanke på allmänt underhåll, vinterförvaring osv.
En stor båt är inte bara problem, den ger ju också möjlighet för familjen att fortsätta vara tillsammans till sjöss även när barnen hunnit bli tonåringar och vill ha ett privatliv, möjlighet att ta med flick- och pojkvän. Idag finns också mycket bra service att köpa för underhåll och skötsel av båten om du har ekonomi för det. Grundtipset är att inte göra mer själv än familjen tycker är en acceptabel nivå. När underhållet av båten har blivit en större börda än själva upplevelsen till sjöss, och kanske dessutom går ut över allt annat man vill hinna med på helger och kvällar, är det inte kul för övriga i familjen. Har du ekonomin så finns möjligheten – och du kan köpa allt från små tjänster till stora. Från totalförvar på varv ner till vissa delmoment i din båts löpande underhåll och skötsel. Ett alternativ är att köpa en större båt tillsammans med en annan familj. Två familjer som delar på underhåll och kostnader för en stor båt blir ju mindre arbetsamt och billigare än om varje familj själv tar hand om en 35-fotare. Är båten tillräckligt stor kan möjlighet dessutom finnas för båda familjerna att vistas ombord samtidigt.
En trendspaning på begagnatfronten våren 2011 är att ”lagombåtarna” är vinnare rent andrahandsmässigt. På segelbåtssidan är det familjebåtar i storleken runt 35 – 38 fot och med en prislapp strax under miljonen. Där finns flera märken och modeller att välja mellan som inte behöver vara mer än kanske fem, sex år gamla.
En stor skillnad är dock att de båtar som är ”lagom” i dag, är båtar i samma storlek som var stora på den tiden då uttrycket ”stor båt – stora problem” myntades. Det avspeglar helt enkelt den standardhöjning vi alla haft under senare år.
I Båtnytts ledare (nr 5-11) läser jag: ”och en sak har vi sett: det är bra köpläge, priserna sjunker”. Jag håller med, den utvecklingen har hållit i sig flera år nu men det är först under senare tid som båttidningar, båtfolket och den allmänna uppfattningen om båtars andrahandsvärde ändrats. Vill man sälja en nyare begagnad båt får man helt enkelt acceptera en värdeminskning annars blir den inte såld. De nya båtarna tillverkas mer rationellt vilket medför att de inte prishöjs speciellt mycket år från år trots att de blir snabbare, bättre och bekvämare. Med det i bakhuvudet inses enkelt att en fem eller åtta år begagnad båt måste vara väsentligt billigare än en helt ny.
Pingback: Lagombåtar och större båtar | Båtagenten