8 december – bli uppringd på utländskt (svenskt) nummer

Från tidigare luckor i Ojulkalendern 2023 har framgått att det är svårt att vara kund och beställare i Portugal. Man blir inte direkt behandlad som personen i centrum och ofta får man ingen återkoppling alls vid förfrågningar av alla möjliga slag. Ett konkret exempel från den här hösten:
Jag funderar på att byta bil från en Volvodiesel till en bra laddhybrid och har besökt bl.a. Mercedes i Leiria och Toyota i Caldas da Rainha för att få offert, boka provkörning m m. Ingen av firmorna vill ringa tillbaka till mig på mitt svenska nummer utan frågar om jag inte har ett portugisiskt nummer – eller WhatsApp.
Som potentiell bilkund blir jag tveksam när bilsäljaren inte kan eller vill ringa mig på mitt svenska nummer. Hur blir kontakten framgent? Hur ska det fungera senare när jag beställer service?
Om det uppstår en kostnad (kan ju inte vara astronomisk jämfört med vad en bilkund drar in till bilfirman) när bilfirman ska ringa mig så borde det väl vara värt det? Eller konkret: Jag tycker att jag som kund är värd att bli uppringd på det telefonnummer jag har och som är enklast för mig – kunden.
Volvo i Leiria ringer tillbaka på mitt svenska nummer – men de har kanske gått kurs i Göteborg?
Bra att tänka på om du beställer service, offert eller annat i Portugal. Vill du få återkoppling ska du lämna ut ditt WhatsApp-nummer eller ha ett portugisiskt kontantkort till exempel. Annars spelar de gärna döda (se lucka 2).

#ojulkalendern2023 #speladödiportugal

Ojulkalendern 2023. Här får missförstånd, språkförbistringar, byråkrati och ibland ett svårt affärsklimat i Portugal ett ansikte.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *