15 – Pratar om annat

Besöker banken i ett privatärende och har en bokad tid med min banktjänstekvinna. Jag behöver hjälp att aktivera mitt nya betalkort, något jag själv inte lyckats göra i bankomaten. Hon tar emot i någorlunda tid men sen börjar märkligheterna. Först berättar hon utförligt om sitt ena knä som värker. Jag får en grundlig beskrivning av hennes krämpor och besvär och jag får även en insikt i hur sjukvården i Portugal fungerar utifrån hennes perspektiv. När knäproblemet är förklarat hoppas jag givetvis att vi kan komma till mitt (kundens) ärende med bankkortet. Men icke. Det här är på eftermiddagen en fredag och nu tar kvinnan sats och beskriver en hektisk arbetsvecka och att hon är mycket trött. Hård arbetsvecka, knät värker och så här på fredagseftermiddagen är det jobbigt på jobbet.
Jag sitter tyst och bakom min neutrala min helt mållös. Det sitter fler kunder och väntar på sin tid och sitt ärende och om hon drar dessa båda historier för varje kund hinner hon inte med många den här eftermiddagen. Till slut kommer vi fram till mitt ärende: bankkortet. Hon testar det samt ringer till bankens HK och kommer fram till att något gått fel. Ett nytt bankkort beställs till mig.
Mitt ärende tog under fem minuter. Hennes två historier tog drygt 15 minuter. Jag var där ganska exakt 20 minuter.

#bankeneftertre #ojulkalendern2023 #vadgördepåbankeneftertre #baraiportugal #därineffektivitetfårettansikte

Det här är Ojulkalendern 2023. Här får missförstånd, språkförbistringar, byråkrati och ibland ett svårt affärsklimat i Portugal ett ansikte.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *